onsdag 26 november 2008

Mål

Har idag varit på mitt 3:e DBT möte.
Och frågan kom upp vilka mål jag hade med denna terapin.
Ja vad har jag för mål?

Vill kunna lära mej att förmedla mina känslor som finns hos mej.
Vill kunna hantera känslorna inom mej.
Vill lära mej att be om hjälp av andra då jag behöver detta.
Vill lära mej att kunna känna mej trygg i vissa gruppsituationer.
Vill kunna tycka att nya situationer i livet är inte bara negativa.
Vill kunna lära mej att allt är inte "svart eller vitt" i livet.Det kan finnas mellating också.
Vill lära mej att inte ha så höga krav på mej själv.

Om jag kan arbeta med detta så skulle det nog öka livskvaliten hos mej.
Men hur lätt är det att bara bryta ett mönster som man haft så länge?
Jag har i allafall tacka ja till terapin för 6mån framåt till en början,kan ju sedan förlänga det om jag anser att terapin funkar bra för mej.

Idag är just en "dålig" dag..Alla tankar bara snurrar i huvudet.Och av alla dessa tankar så bildas bara en massa ångest.
Kan man bara inte bara stänga av hjärnan och rensa ut den och börja om på nytt?
Just nu känns allt i livet negativt i livet.
Men om jag ska erkänna så kan det vara att man börjar märka denna julhysteri och av detta skapar det en fruktansvärd stress och höga krav på att allt hos mej ska vara perfekt.
Läste någonstans att jul & nyår tillhör en av dom helgerna då personer med borderline skadar sig mest av alla stor helger.
Vad beror detta på?
Jag tror att det beror på att man har sådan presstationsångest över denna tiden på året.
För vem vill inte ha en perfekt jul & nyår?
Hur fasiken gör man fär att minska pressen?






Inga kommentarer: