tisdag 28 oktober 2008

Blir så förbannad

På bemötande inom vården.

Var ju på sjukan med personen som skadat sig själv då jag jobbade i helgen.
Usch vilket bemötande hon fick.
Sköterskan som tog emot henne visade verkligen att hon ogillade läget. Kort i tonen och hela sköterskans kroppspråk visade avsky mot den skadade personen.
Näst intill som hon behandlades som pestsmittad.
Ska det verkligen vara så här man bemöter dessa personer med självskadebeteende?

Visst jag kan förstå att vårdpersonal blir trötta på det hela om man kommer in varje fredag med sår som behöver ses om.
Men på någotvis så anser jag att jag aldrig skulle visa patienten om hur trött jag var på detta,det är ju något som man håller inom sig och man måste bemöta personer i denna situation med empati och respekt.
Jag tycker att ska man jobba inom vården så ska man göra det på ett proffsigt vis.
Och klarar men inte detta så ska man nog tänka på att på att byta yrke.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvär är det nog många som inte ska jobba inom vården.

Då jag låg på psyket så var läkaren där FÖRJÄVLIG, opsykologisk man bara kan bli, hatar människan.

Och många av oss fick ingen hjälp av personalen utan man skulle klara av sig själv.

Jag hjälpte en som hade sån ågest och hon hjälpte mig att våga gå ut. Som tur var blev det aldrig dåliga samtidigt.

Jag följde med henne när hon skulle röka och när hon vill pröva att gå till kiosken.
men vi fick vända när vi gick ute vägen för där kunde inte jag komma upp för backen. så vi tog inne vägen och hon fick ångest i kiosken och jag hämtade vatten och vi promenerade fram o tillbaka där tills det släppte lite så vi kunde gå till avd.
Hon fick inget stöd alls.
Har mött henne för någon v sen och hon var hemma med fortfarande en sån ångest och kunde knappt gå en lite sträcka själv.

Ja vården i huvudtaget är ibland konstig. Tex när jag är sjuk och behöver dropp. Då kan dom säja att jag ska åka hem och ta tex alvedon. hm. jag vet när jag måste läggas in. Eller när dom tappar bort jounaler, då blir man inte heller glad. Eller om jag säjer att dom ska kontakta min läkare på KS så ska dom vara så duktiga å klara sig själva och så gör dom fel istället. För det ser min läkare sen för hon får kopia sen vad dom har gjort. Just det, jag måste ju be dom skicka upp kopian när jag låg inne sist. Han skulle minnsan inte ringa, han kunde det så bra om min kroniska sjukdom.

Men visst finns det bra också :)